Projekt „Uczymy się bawiąc – rozwijanie kompetencji kluczowych w Przedszkolach Miejskich w Grajewie” współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014-2020, Osi priorytetowej III. Kompetencje i kwalifikacje, Działania 3.1 Kształcenie i edukacja, Pod działania 3.1.1 Zapewnienie równego dostępu do wysokiej jakości edukacji przedszkolnej.
W roku szkolnym 2020/2021 nasze przedszkolaki w ramach projektu ,,Uczymy się bawiąc – rozwijanie kompetencji kluczowych w Przedszkolach Miejskich w Grajewie’’ pierwszy raz spotykały się z aktywnościami wzbogaconymi o elementy kodowania i robotyki.
Dziecko w wieku przedszkolnym to bardzo wymagający użytkownik robotów i innych urządzeń multimedialnych: ciekawy świata, pragnący doświadczać wszystkiego na sobie, entuzjastycznie podchodzący do nowości.
Wychodząc naprzeciw nowym technologiom, zauważając zainteresowanie dzieci urządzeniami mobilnymi organizowane były ciekawe zajęcia dydaktyczne.
Zajęcia z wykorzystaniem wielofunkcyjnej tablicy interaktywnej łączyły doskonałą zabawę z nauką, zachęcały do wysiłku intelektualnego oraz fizycznego, dostarczały emocji wszystkim dzieciom w grupie. Szeroka oferta aplikacji mobilizowała dzieci do pracy samodzielnej bądź grupowej, wprowadziła dzieci w świat programowania.
Okazało się, że obsługa tabletu także nie sprawiła trudności przedszkolakom. Pracując w niewielkich grupach dzieci poznawały najważniejsze aplikacje: ćwiczyły pamięć bawiąc się grą „Memory”, pracowały w edytorze grafiki, rysowały, malowały, a także grały na wirtualnych instrumentach i klawiaturach muzycznych.
Zabawa z tabletami oprócz walorów edukacyjnych sprawiła dzieciom ogromną radość, dała mnóstwo satysfakcji.
Nasze przedszkolaki miały okazję poznać zasadę działania robota, poznały jego możliwości.Ozobot to mały robot, stworzony z myślą o nauce programowania. Otwiera dzieciom drzwi do świata informatyki. Uczy poprzez zabawę i doświadczenie, rozwija myślenie logiczne , przez co rozwija w dzieciach nawyki myślowe ułatwiające im funkcjonowanie we współczesnym świecie. Sprawdza się zarówno w zadaniach indywidualnych, jak i grupowych, realizowanych w grupie przedszkolnej. Robot zabiera dzieci w niesamowitą przygodę!
Dzieci układały trasy z puzzli do Ozobota, rozwijały jednocześnie motorykę małą, ćwiczyły precyzję ruchów. Rysując trasy dla ozobotów i proste kolorowe kody dzieci programowały zadania. Decydowały o tym, jak będzie się zachowywał robot! Wykonywały w ten sposób swoje pierwsze zadania programistyczne, a jednocześnie rozwijały inne uniwersalne kompetencje, takie jak myślenie algorytmiczne, szukanie optymalnych rozwiązań, kreatywność.
Podczas zajęć w ramach projektu dzieci miały możliwość pracować na pomocach dydaktycznych wykorzystywanych do kodowania bez użycia komputera. Dzieci nabyły umiejętność odczytywania kodu, układania własnego kodu, układania najkrótszego/najdłuższego kodu (najkrótszej drogi do osiągnięcia celu), układania obrazków z kolorowych kubeczków , budowanie wież z kolorowych kubeczków różniących się jednym lub kilkoma elementami.
Zajęcia obejmowały również pracę w grupach, przez to dzieci rozwijały swoje kompetencje społeczne, doskonaliły komunikację, uczyły się kompromisu, organizacji pracy i współodpowiedzialności za nią.
Dzieci chętnie uczestniczyły w zajęciach z kodowania, brały w nich aktywny udział. Wykazywały się twórczą postawą, dociekliwością; wytrwałością potrzebną do osiągnięcia celu.
Zajęcia sprzyjały rozwojowi intelektualnemu i kreatywności dzieci w sposób najbardziej przyjazny dla nich, czyli poprzez zabawę, ruch oraz doświadczenie i eksperymentowanie.